HAMSTER BAKIMI 101

Hamster Bakımı

Selam!Bugün sizlerle 9 aydır tecrübe kazanmakta olduğum bir konudan bahsedeceğim,elimden geldiğince sizleri bilgilendireceğim.
Hamster beslemek,bir evcil hayvan olarak bakmak,sahiplenmek hakkında bildiklerimi olabildiğince aktaracağım. Bilmeniz gereken tam olarak 3 ana başlık var. Bunlardan birincisi yem,ikincisi Kafes&Temizlik,sonuncusu ise İlgi konusu olacak. Hadi ayrı ayrı inceleyelim.


1.) KAFES&TEMİZLİK

Hamsterınıza nasıl bir alan yaratmanız gerektiği konusunda hem hamster sahipleri,hem de uzmanlar tam olarak bir fikir  birliğine ulaşmış değiller. Açıkçası ben tel kafesleri(ve çoğu hamster sahibi de) önermiyorum çünkü genellikle yeterince büyük olmuyor ve yeterli alanı vermiyorlar,dolayısıyla bu minik canlar öyle bir kafeste pek mutlu olmuyorlar. Yeterli büyüklükte olan çoğu tel kafeste aşırı derecede pahalı oluyor. 

                    

 Eğer yanda görmüş olduğunuz kadar geniş bir kafesi(en az 60x40 cm)  uygun fiyatta olanını bulursanız almanızı öneririm fakat bu biraz zor.  


Eğer imkanınız varsa çoğu insanın da  dediği gibi akvaryum kafesler oldukça uygun ve kullanışlı,fiyatları da en fazla 100-150₺ aralığında değişiyor. Akvaryum kafeslerin tek kötü özelliği aşırı ağır olduğundan taşıma zorluğu yaratması. 
Benim önerdiğim ve kullandığım yöntem ise,Ikeadan aldığım(herhangi bir mağaza da olabilir,ben sadece aradığım büyüklükte ve yeterli alanı sağlayan,fiyat aralığı da çok uygun olan ürünleri orada bulduğum için Ikeadan aldım) Samla 130 litrelik kap. Aşırı derecede kullanışlı,hafif;hamsterınız sizi uyutmadığında yerini kolaylıkla değiştirebilirsiniz( sadece 1-2 kere yer değişikliği yapın,yoksa aşırı derecede strese girebiliyorlar,ilk sahiplendiğim ay 1-2 kere değiştirdim fakat şu an alıştım,eğer alışamıyorsanız uyuduğunuz odada bulundurmamanızı tavsiye ederim) Plastiğe hamsterlar tırmanamıyor,bu yüzden hamsterınız küçükken kaçma olasılığını da en aza indirgemiş oluyorsunuz çünkü bazı zeki hamsterlar,tel kafeslerin kapısını açmayı öğrenebiliyorlar. Yalnız uyarayım,eğer kafeste yeterince yüksek bir aksesuar blunuyorsa plastik kaplarda ,üzerinden atlamaları çok olası,buna da dikkat etmeniz gerekiyor. 

Kafesin tabanında bulundurulması gereken bir altlık arayışında olmanız da gayet normal. Kimi insan kedi kumu kullanıyor,büyük bir çoğunluk ise talaş tercih ediyor. Avrupa ve Amerika’da oldukça 
çeşitli altlık çeşidi ve talaş çeşidi olmasına karşın ülkemizde o kadar fazla çeşit yok. Bu yüzden bende  evimin yakınında bulunan bir petshoptan talaş alıyorum. Talaşların fiyatı onları aldığınız petshopa göre değişiyor fakat genel aralığı 6-10₺ arasında değişiyor. Ne kadar talaşla doldurmanız gerektiği iae kullandığınız kafese göre değişir,fakat ben 130 litrelik kaba yaklaşık 2 paket(30 litre) talaş döküyorum. Eğer tel kafesiniz varsa tel kısmın olduğu yere kadar doldurmanız gerekiyor. Görselde taban alanı malzemesi  yeterli değil mesela.Eğer renkli taban malzemesi kullanmak istiyorsanız Amazondan sipariş edebilirsiniz,oldukça da uygun fiyata geliyorlar. 
Quik,Cipsi,Sweet gibi her markanın kendine has özellikleri var,Quik biraz daha fazla 

sıkıştırılmışolduğu için genelde daha pahalı oluyor,Sweet de her yerde bulunmuyor.özellikle 
internette ben hiç görmedim. Ben sadece kokusuz,içinde herhangi bir aroma bulunmadığı ve tamamen tek renk olduğu için Sweet tercih ettim,aynı zamanda daha önce belirttiğim gibi yakınımda bulunan petshopta o bulunuyor,Quikle birlikte alıyorum ve ikisini karıştırıyorum genelde. Cipsi ise eğer diğer ikisine ulaşımım yoksa internetten sipariş edebileceğim bir diğer marka. Sweetle Quik’in karışımı gibi bir malzemeye sahip.      
   





    görmüş olduğunuz markanın birçok rengi bulunuyor ve yapısı talaşlardan biraz farklı,daha yumuşak; fakat maalesef ülkemizde satılmıyor,ancak amazon.com üzerinden satın alınabilir bir marka. 


KAFESTE NELER OLMASI GEREKİYOR?
Kafeste bulunması gereken en önemli şey talaştan sonra tabi ki bir çark. Çark,hamsterınızın enerjisini atabileceği,canı sıkıldığında eğlenebileceği en önemli oyuncağı. Eğer bir Suriye hamsterınız varsa en az 20 cmlik bir çarkınız olması gerekiyor bu yüzden internetten satın alırken oldukça dikkatli olmanız gerekiyor,genellikle 25 cm diyerek 10 cmlik ufacık çarkları satarak dolandıran oldukça fazla site&insan var. Ben n11.com dan aldım,okyanuspetshop’tan,85₺ vermiştim. Daha ucuzunu bulma imkanınız da benim aldığım boyutlarda bulmanız oldukça zor. Çark alırken dikkat etmeniz gereken tel çark olmaması,tel çark hamsterlarda bamboo feet denilen bir hastalığa sebep oluyor,o yüzden dikkat etmelisiniz.
n11.com da oldukça fazla oyuncak bulunuyor,oyuncak oradan da bakabilirsiniz. Çarkın yanında bir de kemirme taşı veya tahtası bulunması gerekiyor;çünkü hamsterların dişleri hayatları boyunca uzuyor,o yüzden bunu önlemeniz gerekiyor ki daha rahat bir yaşam sürsün. Yemek kabı bulunsa da olur bulunmasa da olur,fakat yediği yemeği kontrol edebilmeniz için kafese koymanız size faydalı olabilir.
Kafeste aynı şekilde bulunası gereken bir diğer şeyse saklanma alanı. Genellikle ev diyoruz,oraya girip uyuyor,yemeklerini oraya saklıyorlar. Bununla birlikte sırf oynabilmesi adına tüneller ve oyuncaklar da koymanız oldukça iyi olacaktır. Mesela ben bir pringles kutusunu ona
tünel yaptım va vaktinin büyük bir çoğunluğunu orada temizlenip diğer kapalı kutusunda(evinde) uyumakla geçiriyor.
Kafeste sizin de tahmin ettiğiniz gibi bir su kabı bulunması gerekiyor fakat bunun bir su şişesi şeklinde olması gerekş. Kaba koyduğunuz zaman hem içmesi zorlaşıyor,hemde ıslanıp hasta olma ihtimali artıyor. Çift taraflı
cırtcırtla ya da karton  kapları silindir şekline getirip içine suluğu yerleştirebilirsiniz.Bunun için bir tuvalet kağıdı rulosu kullanabilirsiniz.

KAFES TEMİZLİĞİ

Hamsterlar genellikle tucaletlerini kafeslerinin köşelerine yapıyorlar,dışkılarını da genellikle kapalı alanlara bırakıyorlar,bunları her gün temizlediğiniz sürece,kafesin baştan aşağı,talaşını temizleyip tamamen temiz talaş dökmenizi gerektiren temizlik 2 haftada bir ila 1 ay aralığına  düşmüş oluyor Eğer here gün dışkı ve tuvaletini temizleyemiyorsanız en geç 2 hafta içinde kafesi tamamen temizlemeniz gerekir. Kafes temizliği hakkında da bilmeniz gereken temel şey bu. Fakat Hamter hala kafesteyken bunu yapamıyoraanız,bir hamster egzersiz topu alarak bu durumu da kolaylıkla atlatabilirsiniz. Hamsterınız topunun içinde odanızı keşfederken sizde kafesini rahatlıkla temizleyebilirsiniz. Egzersiz toplarının yaklaşık fiyatı da 20-25₺ arasında değişiyor.
Hamster kumu denilen,hamsterınızın tuvaletini yaptığı ve aynı zamanda temizlendiği kumlar ilk etapta çok gerekli değil fakat ilerleyen zamanda,kafesteki oyuncakları değiştirip yenileyeceğiniz zamanda almak isteyebilirsiniz. Onların fiyatına da internet üzerinden ulaşmanız mümkün. Suyunu da 4-5 gün içinde değiştirmeniz gerekiyor,suluğunun büyüklüğüne bağlı fakat benim hamsterım biraz fazla su içtiği için 4 günde bir 100 ml  su içiyor,suluğu da yaklaşık 150 ml olduğu için en geç 5 günde suluğu bitmiş oluyor,suluğu bitmeden de temiz su koymaya özen gösteriyorum.

2.) YEM
Yem konusunda açıkçası o kadar fazla marka yok,yine Quik,Tropifit gibi markalar var,ben şu anda internetten sipariş etmediğimden,en sonda 2 ay önce hamsterımı sahiplendiğim yerden aldığım 500 grlık mamayı kullandığımdan yorum yapamıyorum. Tek belirtebileceğim kuru mamaları aldığınız zaman 2 markayı karıştırıp daha zengin bir diyet oluşturup daha çok besin almasını sağlamanız ve kuru mamanın yanında yaş mama(meyve,sebze gibi) da vermeniz gerektiğidir. Günlük 10-15 gram yemelerine rağmen eğer yavruysa her gün yaş mama (az olsa bile) bir miktar meyve vermeli,büyüdüğünde ise haftada 2-3 kez yaş mama vermelisiniz. Ne yerler ne yemezler,onunla ilgili bir full liste yapmayı düşünüyorum,ancak internette de bununla ilgili birçok bilgi var,yardımcı olabilecek linkleri aşağıya bırakırım.

3.İLGİ

İlgi konusunda ise açıkçası o kadar da üstüne düşmeniz gereken hayvanlar değiller,kendi temizliklerini kendileri yapabiliyorlar,sizin tek yapmanız gereken en geç her 12 saatte bir onu yoklayıp yemeklerini vermeniz,eğer cana yakın bir hamstersa sevmeniz,yavaşça okşamanız,ve kafesini düzenli aralıklarla temizlemeniz yeterli olacaktır,şimdilik bu kadar,umarım yardımcı olmuştur,Hoşçakalın,bir sonraki postumda görüşmek üzere!

FAYDALI LİNKLER:


Talaş:www.n11com
Kafes: https://m.ikea.com.tr/en/catalog/storage-solutions/boxes-and-baskets/boxes/90102971/samla-box.aspx
Çark:https://m.n11.com/trixie-tavsan-ve-kemirgen-icin-oyuncagi-28cm-P209187813
Ne yer ne yemezler?:
https://www.google.com.tr/amp/s/www.kadinlarkulubu.com/forum/threads/hamsterlarin-adan-zye-bakimlari.153248/%3famp=1

Not: yaban mersini ömürlerini uzatır,kasım ayı yaban mersinin mevsimidir,türkiyede nadir bulunur o yüzden aktarlarda bulunur genelde.









  

Yorumlar

Popüler Yayınlar